”Rodzina powinna wykorzystywać swoje aktywa tak, aby były zagospodarowane efektywnie dawały wartość oraz satysfakcję społeczeństwu i rodzinie.
Profesor John A. DavisPionier i doradca firm rodzinnych, inicjator badań w tym obszarze na Harvard Business School
Balans pomiędzy biznesową skutecznością a społeczną odpowiedzialnością biznesu jest trudny do osiągnięcia. Okazuje się jednak, że w Polsce istnieje wiele firm, które znakomicie potrafią go osiągnąć – są to w szczególności Firmy Rodzinne. Sekret tych przedsiębiorstw przejawia się przede wszystkim w zarządzaniu przez wartości – wartości, które przez lata są krzewione i pielęgnowane w rodzinie biznesowej. Niejednokrotnie Rodziny te nie pozostają obojętne na swoje otoczenie, dobro i rozwój lokalnej społeczności.
Doceniając Firmy Rodzinne, które od lat prowadzą biznes w oparciu o wartości i zaangażowanie społeczne, postanowiliśmy wyróżnić je poprzez nadanie im tytułu Firmy Rodzinnej Roku. Konkurs Firma Rodzinna Roku – kreator odpowiedzialności biznesowej i społecznej ma na celu wyłonienie i promocję tych wyjątkowych przedsiębiorstw. Co roku Kapituła Konkursowa, składająca się z wybitnych ludzi świata nauki i biznesu, ocenia działalność i debatuje nad wyborem Laureata Konkursu – Firmy Rodzinnej Roku.
Dodatkowo Kapituła przyznaje również wyróżnienia w kategoriach: mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa. Szukamy firm, które realizują strategię uwzględniającą dobro swego otoczenia, a także wykazują się ciekawymi projektami autorskimi na rzecz pracowników, klientów, społeczeństwa lub środowiska naturalnego.
Definicja firmy rodzinnej
W metodologii przyjęto definicję zaproponowaną w raporcie opracowanym przez:
EUROPEAN COMMISSION
ENTERPRISE AND INDUSTRY DIRECTORATE-GENERAL pod tytułem: „FINAL REPORT OF THE EXPERT GROUP OVERVIEW OF FAMILY–BUSINESS–RELEVANT ISSUES: RESEARCH, NETWORKS, POLICY MEASURES AND EXISTING STUDIES”
Brzmi ona:
Firmę, bez względu na rozmiar, należy uważać za rodzinną, jeżeli:
- Większość głosów jest w posiadaniu osoby (osób) fizycznej, która założyła firmę albo nabyła udziały w firmie, lub w posiadaniu jej małżonka, rodziców, dzieci albo bezpośrednich spadkobierców dzieci.
- Głosy większościowe mogą być bezpośrednie lub pośrednie.
- Przynajmniej jeden przedstawiciel rodziny albo krewny jest zaangażowany w zarządzanie lub administrowanie firmą.
- W przypadku spółek notowanych na giełdzie mówi się o firmie rodzinnej, jeśli rodzina założyła lub nabyła udziały w firmie lub jej potomkowie posiadają 25 % głosów wynikających z posiadanego kapitału.
DODATKOWO weryfikowana będzie tzw. „tożsamość” firmy rodzinnej, tj. identyfikacja właścicieli z nazywaniem się firmą rodzinną.
Założenia konkursowe
Historia nieudanych prób stworzenia ilościowych rankingów FR w Polsce pokazuje, jak trudno jest stworzyć obiektywny konkurs, który byłby wiarygodnym odzwierciedleniem sytuacji firm rodzinnych.
Próby te są nieudane ze względu na brak znajomości specyfiki rodzinnej, w tym:
- Nie wszystkie firmy zawarte w rankingach IDENTYFIKUJĄ same siebie jako rodzinne
- Nie zawsze wyniki finansowe firmy rodzinnej wskazują na jej przygotowanie do istnienia w kolejnych latach (konflikty rodzinne skutecznie blokują ich rozwój stając się czasem nawet powodem upadku firmy)
Zaproponowaliśmy analizę zarówno czynników ekonomicznych firm mierzonych bezwzględnie, a równocześnie elementy tożsamości rodzinności w firmie. W badaniach, które do tej pory opierały się na neoklasycznym nurcie teoretycznym zauważa konieczność analizy wpływu samej rodziny biznesowej na zarządzanie firmą. CHRISMAN i in. (2008) stwierdza, iż więcej uwagi powinno skupić się na wyjaśnieniu jak zaangażowanie rodziny wpływa na zarządzanie tych firm. Stąd też konkurs będzie premiował te firmy rodzinne, w których widoczny jest bezpośredni lub pośredni wpływ rodziny biznesowej na organizację.
Metodologia konkursu
Przyjęcie konkursu oznacza premiowanie polskich firm rodzinnych za 3 istotne postawy:
01
Stabilny i zrównoważony rozwój biznesu
02
Zaangażowanie i odpowiedzialność społeczna
03
Długowieczna perspektywa harmonijnego działania biznesu & rodziny
Realizacja konkursu zakłada przeprowadzenie ankiety i badania wewnątrz firmy, następujących sekwencyjnie po sobie. W pierwszym etapie badamy; „FIRMĘ” w drugim „RODZINNOŚĆ”. W końcowym etapie podsumowujemy wnioski z badania, a Kapituła Konkursowa wyłania laureatów.
Etap 1. „FIRMA” weryfikacja efektywności biznesowej
Po wypełnieniu przez firmy zgłaszające się do Konkursu kwestionariusza, weryfikujemy efektywność biznesową, mierzoną wskaźnikami weryfikującymi kondycję biznesową firmy w Polsce w danym roku.
Etap 2. „RODZINNA” – weryfikacja działania rodziny biznesowej w ramach odpowiedzialności społecznej
Weryfikujemy realny wpływ rodziny biznesowej na działanie firmy, które dalej w sposób pośredni i bezpośredni oddziałuje na społeczeństwo, lokalną wspólnotę i środowisko. Kapituła Konkursowa pochyla się nad każdą firmą indywidualnie, aby zrozumieć specyfikę działania firmy i rodziny biznesowej na rzecz odpowiedzialności społecznej.
Etap 3: Podsumowanie, wyłonienie Laureatów
Wyważenie tych podejść (biznesu & odpowiedzialności społecznej) stwarza szanse na zdrowe, wielopokoleniowe przedsiębiorstwo, w którym kolejne pokolenia przejmują odpowiedzialność za swoje firmy, ale też lokalną społeczność. Kapituła Konkursowy wyłania laureatów w kategoriach: mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa. Szukamy firm, które realizują strategię uwzględniającą dobro swego otoczenia, a także wykazują się ciekawymi projektami autorskimi na rzecz pracowników, klientów, społeczeństwa lub środowiska naturalnego.
W podsumowującym ujęciu, Kapituła Konkursu będzie oceniać firmy zgłoszone w danym roku pod względem:
Dynamika rozwoju i ogólna kondycja finansowa firmy rodzinnej
Długoterminowe podejście do prowadzenia biznesu
Wszechstronność działań na rzecz pracowników, klientów i kontrahentów, społeczeństwa oraz środowiska naturalnego
Realizacja autorskiego projektu na rzecz pracowników, klientów, społeczeństwa lub środowiska naturalnego